bushuk masham omeii shaye

Itu hidayahNya .

Assalamualaikum ,
Bismillahirrahmannirrahim .

Bila baca semua blog blog kawan kawan sahabat aku , ada terdetik nak berubah . Nak jadi muslimah solehah . Nak bermujahadah di jalanNya . Nak jadi mu'minah yang satu hari nanti dapat berbakti pada Islam , Malaysia dan keluarga dan paling penting untuk diri sendiri . Tapi , semua orang tahu perubahan itu bukan mudah sebab akan selalu ada musuh yang menghalang . Buat seorang manusia , musuh kita yang paling nyata is syaitan dan nafsu . Tapi , Allah dah janjikan nak tolong hambaNya .

Allah akan sentiasa ada tak kiralah time sedih ke time seronok ke . Kita boleh menangis , senyum and even mengadu pada Allah . Allah tahu hambaNya lemah , sebab tu Allah selalu ada dengan kita . Kalau kita sedih tapi macam malu nak luahkan kat sesiapa , baliklah pada Allah . Kalau kita marah and tak tahu nak lepas pada siapa , kembalilah pada Allah , mengadulah , menangislah sekuat manapun , Allah akan tetap ada Allah akan tetap dengar . Allah kan Maha Mendengar . Biarlah orang tak nak layan kita pun , kita kena tahu dan sentiasa ingat yang Allah sentiasa ada di sisi kita untuk mendengar rintihan hambaNya . Come hell or high water , Allah selalu dan akan selamanya ada dengan kita . InnAllahama'ana .

Nak berhijrah kena ada kekuatan , so sentiasalah minta kekuatan tu kat Allah , sebab kita ni lemah . Eleh , kita ni hina je sepatutnya Allah tak pandang pun tapi Allah still ada bersama kita . Mintalah apa pun kat Allah , inshaAllah Allah makbulkan . Tapi , ada je doa kita yang Allah tak makbulkan . Tu bukan sebab Allah tak sayang kita . Allah tu Al-Rahman Al-Rahim , Dia sentiasa sayang dan kasih pada hambaNya . Cuma , Allah tahu apa yang terbaik untuk kita . Mungkin Allah tak bagi apa yang kita nak sebab Dia nak beri yang lebih baik ? Atau , Allah tak bagi apa yang kita nak sebab benda tu tak baik untuk kita , Allah Maha Mengetahui . 

"Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik untuk kamu , dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu . Dan ingatlah , Allah jualah yang Maha Mengetahui , sedangkan kamu tidak mengetahuinya ." Surah Al-Baqarah 2:216 .

So , cheer up lah . Allah tahu apa yang terbaik untuk kita . Untuk relate dengan diri aku , maybe masa form three dulu aku rasa nak sangat pindah . Ya Allah , memang nak sangatlah . Tapi , in the end aku duduk juga SMAKL ni . Allah memang dah takdirkan aku duduk kat SMAKL ni sampai form five la kot . Alhamdulillah , maybe aku tak dapat figure out apa kelebihan duduk SMAKL ni sekarang . Tapi siapa tahu , doploh tigaploh tahun akan datang aku dapat rasa kelebihan duduk SMAKL ni . Siapa tahu ? Allah tahu . So , sekarang aku just nak cut off keraguan , kemusykilan ni semua and just live my life as Allah dah takdirkan untuk aku . Buat apa nak fikir jauh jauh penatkan otak . Allah dah susun hidup kita dengan cara terbaik :) TAPI tu bukan alasan untuk kita tak berusaha eh ? Ha , jangan lah pulak kita tak belajar then dapat markah memang stok markah yang kalau orang tepi jalan tu tengok pun pengsan then cakap dah tu memang takdir . Ha , kalau macam tu memang ada jugak yang kena campak masuk Lorong Kubur nun kat penjuru dunia tu karang . 

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri ." Surah Ar-Ra'd 13:11

In other situation pulak kalau kau dah usaha memang yang Ya Allah kuat sangat then still , tak dapat hasil yang baik , go back to ayat 216 surah Al-Baqarah tadi . Allah knows best :) Kita hanya boleh tawakkal setelah berusaha sekuat mungkin .

Marilah bersama mencari Mardhotillah , ok apesal aku ambik motto BADAR ni . BADAR pun BADAR la . Janji ayat tu menggarap minda dan jiwa . Eceh . 

Salam ukhuwwah penuh mawaddah :)