bushuk masham omeii shaye

NikmatNya kurnianNya

Assalamualaikum
Bismillahirrahmannirrahim (:


Apa guna rupa kita ni ? Ah tak kisah lawa ke tak . Bukan kita sahaja yang akan menilai . Jadi apa guna luaran ini ? Langsung tak bergunakah ? 

Sabar , jangan melenting dengan membaling mouse di tangan . Itu hanya soalan untuk renungan semua . Bagi aku mereka yang pentingkan luaran ini taksub dengan diri sendiri . Itu hanya pandangan aku yang tidak pandai ini . Tapi , melihat diri sendiri di depan cermin lebih dari 3 jam tu bukan taksub ke namanya ? Sentuh belai rambut mahupun tudung setiap kali terlihat kelibat cermin bukan taksub dirikah ? Sekejap , aku tak kata aku tak taksub diri tetapi tak perlu sampai melampau . 

Ya , aku mengaku aku menghentam golongan terlampau ini . Ok , bukan terlampau , terlebih . Ya , aku mengaku aku menghentam golongan terlebih ini . Membazir masa satu . Dua , duit melayang . Tiga , menambah berat bahu kiri aku tatkala pelbagai bisikan halus berbaur kutukan terdesis di hati . Berilah alasan apa pun , bagi aku tetap tidak relevan . Tidak masuk akal !

'Ah , aku menghias diri hanya untuk kepuasan diri !' Kataku , kau boleh datang sini dan bawa sekali pisau potong daging . Kerat jariku jika memang benar tiada sekelumit pun terdetik di hati yang kau memang nak orang pandang kau yang cantik itu . Ada berani ? Tidak ? Jadi , senyap .

Jangan baling mouse tu lagi . Sabar , kejapkan pegangan . Belum habis :)

Manusia itu dicipta oleh Allah , sebaik baik kejadian . Ada rohaninya , ada fizikalnya . Terlalu indah . Allah terlalu pemurah untuk pinjamkan semua itu pada kita . Jadi ingatlah , kulit yang licin itu milik Allah . Senyuman yang manis itu milik Allah . Setiap anggota badan mu yang berfungsi itu juga milik Allah . Milik Dia si Azawajalla . 

Tak perlu berlebihan dalam berhias . Tetapi jangan sampai penampilan mu mengundang cemuhan untuk Islam . 'Eeee . Orang Islam semua selekah kan ? Busuuuuuuuuuuk !' Dan paling penting jagalah aurat . Terutamanya kaumku , kaum muslimah sekalian :)


"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) , dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka , atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka , atau anak-anak tiri mereka , atau saudara-saudara mereka , atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki , atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan , atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka , atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan , atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah , wahai orang-orang yang beriman , supaya kamu berjaya . " An-Nuur 24:31

Apa yang perlu , kemas . Kemas itu tanda kita pembersih . Tanda kita menjaga nikmat Allah sebaiknya . Kemas itu memudahkan kita bergaul , bertukar pandang dan rasa . Kemas , bukan menunjuk kecantikan . 

Maafkan kekasaranku di awal tadi . Manalah tahu kalau kau benar benar menghempas mouse ke lantai . Jangan malu untuk berubah . Berhijrah itu bukan kah baik ? 

"Dan org yg berhijrah kerana Allah setelah mereka dizalimi , pasti Kami akan memberikan tempat yang baik kepada mereka di dunia . Dan pahala di akhirat pasti lebih besar , sekiranya mereka mengetahui" An-Nahl 16:41 

*Ayat skema :) Seronok bersastera sebenarnya .